Informatie

Waar gaat het om?

OM ONZE GEZONDHEID !

Vliegtuigen zorgen voor schadelijke koolstofdioxide (CO2), koolstofmonoxide, stikstofoxiden, zwaveldioxide, giftig fijn stof en roet boven ons hoofd.

Vliegtuigen zorgen voor lawaaihinder, een bron van stress. Stress die aanleiding geeft tot hoge bloeddruk waardoor het risico op hart- en vaatziekten verhoogt, en die nefast is voor het leervermogen van onze kinderen.

OM ONZE CENTEN !

Want deze luchthaven kost ons als belastingbetaler handenvol geld: 3 miljoen euro voor de exploitatie en het onderhoud van de infrastructuur. Aanloopsubsidies bij het opstarten van een nieuwe lijn gedurende 3 jaren. Betaalde mandaten in raden van bestuur. Kortom, voor iedere passagier tellen we als belastingbetaler gemiddeld 25 € neer. Niet-inbegrepen de nieuwgebouwde tunnel van meer dan 54 miljoen euro. Het gaat om veel geld van de gemeenschap ten bate van enkelen.

OM WAARDEVERMINDERING VAN ONZE WONING TOT 30% !

Studies hebben dit bewezen. Langzaam maar zeker zal er meer leegstand komen in onze buurt en handelszaken zullen noodgedwongen moeten sluiten. Passagiers parkeren nu al voor onze huizen om parkeergeld op de luchthavenparking te ontlopen, en vrachtwagens voor de catering van de luchthaven denderen nu al door onze straat. Werkgelegenheid op de luchthaven moet dit alles verantwoorden, maar is totaal niet in verhouding tot de waardevermindering van duizenden woningen. Het mag duidelijk zijn dat deze luchthaven onze woningen niet ten goede komt.

OM HET NEGEREN VAN EEN PERFECT ALTERNATIEF: DE DIABOLO-TREINVERBINDING !

De Diabolo-trein, speciaal aangelegd voor een vlotte aansluiting op internationale vluchten, brengt reizigers van Antwerpen-Centraal naar Zaventem in slechts 25 minuten. Bovendien bieden Thalys en Eurostar ecologische alternatieven voor Schiphol en Londen.

OM DE UITBOUW VAN INFRASTRUCTUUR VOOR TOERISTISCHE VLUCHTEN !

Terwijl het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen de na-bestemming van de luchthaven als parkzone definieert. Bovendien is er in Antwerpen nood aan extra ruimte voor woning, scholen, recreatie.

OM EEN CONCESSIE VAN 25 JAAR !

Een contract tussen de Vlaamse Regering en de uitbater Egis, waarvan de inhoud uiterst geheim gehouden wordt, omwille van zogezegde commerciële belangen..

(C) Alle informatie in deze website is publiek en mag naar verwezen worden. Als a-politiek platform staan we niet toe inhoud te copieren voor politieke doeleinden.