Wist je dat?

… het vliegveld er pas kwam in 1923, te midden van bestaande woonwijken?

  • De wijken Groenenhoek, Unitas, Veldekens en Ruitenburg ontstonden in het eerste kwart van de 20ste eeuw.
  • Het vliegveld werd op 25 mei 1923 officieel geopend, het luchthavengebouw op 10 september 1930.
  • Vremde bestaat zelfs al meer dan 1000 jaar; oud Berchem is nóg ouder en Borsbeek wordt in 1232 voor de eerste keer vermeld.

… het vliegveld eerst maar 70 (en geen 190) hectare groot was?

  • Bij de opening was het vliegveld een grasvlakte van 70 hectare, met een rookpot in het midden om de piloten de richting van de wind aan te wijzen, zodat zij tegen de wind in konden landen.
  • Het veld lag een heel stuk van de Vosstraat af, en de Mortselsesteenweg liep nog door tot … Mortsel.
  • De Duitse bezetters breidden het vliegveld tijdens WO II uit en legden de verharde startbaan aan. Ze zetten hiervoor 11 boerengezinnen uit hun hoeven en gaven hun slechts 4 dagen de tijd om te vertrekken.

… de startbaan verlengd, verkort en weer verlengd werd?

  • In het begin was er geen startbaan, alleen gras.
  • Onder de Duitse bezetting werd een verharde startbaan aangelegd met een lengte van 1720 meter, daarbij de Vosstraat aan de ene kant en de militaire baan (nu R11) aan de andere kant doorkruisend.
  • Na de oorlog werd de startbaan ingekort en werden de Vosstraat en de militaire baan weer in gebruik genomen.
  • Begin jaren ’50 wilde men de startbaan verlengen tot aan de Mussenhoevelaan, ter hoogte van de grens Borsbeek-Vremde. Dankzij het protest van de tuinders van Vremde en Borsbeek werd deze verlenging tegengehouden.

… dat er al heel lang plannen zijn om de luchthaven te sluiten?

  • Minister Bertrand (CVP, oud mijnwerker, lid van KAJ-ACV) schreef op 28 maart 1963 aan de burgemeester van Borgerhout (senator Sledsens, CVP) dat de luchthaven zou worden afgeschaft als de snelweg naar Zaventem zou afgewerkt zijn.

… dat er al heel lang sprake is van een park?

  • Op de ontwerpgewestplannen, die in 1974 in voege zouden treden, staat de luchthaven aangeduid als ‘park’.
  • In de gemeenteraad van Deurne besliste men om het park dat in de plaats kwam van de luchthaven ‘Jan Olieslagerspark’ te noemen.
  • Een Koninklijk Besluit van 1972 stelt als volgt: ‘De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen.’

… dat de gemeente Deurne de sociale woningen van Langbaanvelden en Waasdonk in het begin van de jaren 1970 te koop stelde met een folder onder de titel “WONEN NAAST EEN PARK”?

Wil je verder lezen? Ga naar de pagina ‘bibliotheek‘.