Infographics

Amai da’s groot!

Puzzelen met parken!

Hoeveel passen er in de luchthaven van Deurne?
Hieronder het antwoord:

  1. Kielpark
  2. Stadpark
  3. Brilschanspark
  4. Te Boelaerpark
  5. Domein Hertoghe
  6. Valaarpark
  7. Boekenbergpark
  8. Park Mastvest

190 hectare! Dat is groter dan de Zoo van Antwerpen, Planckendael en Pairi Daiza samen!

Plaats genoeg voor steppedieren, dikhuiden, roofdieren en apen. Plaats voor okapi’s en zebra’s, giraffen en gazelles, olifanten. Voor tijgers, luipaarden en leeuwen. Voor chimpansees, bonobo’s, gorilla’s en ringstaartmaki’s. Voor iedereen een plekje! En wie weet, misschien is er zelfs plaats voor een panda of twee 😉

Al in gewestplannen van de jaren ‘70 krijgt de luchthavensite van Deurne de nabestemming park. Sommige mensen geloven echter niet dat zo’n ‘reconversie’ mogelijk is. Nochtans zijn er in de geschiedenis al heel wat voorbeelden geweest van terreinen die een andere en betere invulling kregen.

Zo’n historisch voorbeeld is het Gentse Citadelpark. Deze ‘groene stadslong’ van meer dan 15 hectare was tot 1870 een militair bolwerk, één van de grootste en modernste van zijn tijd. In 1913 moest dit complex plaats ruimen voor de wereldtentoonstelling en verschenen er heel wat nieuwe gebouwen op de site. Het stadspark in wording veranderde daarna nog een paar keer van uitzicht en in 1984 kreeg het domein definitief de status van beschermd landschap. Op dit moment telt het park zo’n 1253 bomen, waaronder een aantal heel oude en zeldzame exemplaren.

Vandaag de dag is het Citadelpark een levendige plaats: rond het domein en in de voormalige gebouwen van de wereldtentoonstelling vind je o.a. een congrescentrum, de bekende velodroom ‘t Kuipke, drie musea, een campus en de plantentuin met moestuin, arboretum en serres van de universiteit Gent.

Op de afbeelding zie je hoe het Citadelpark zich verhoudt tot de parkzone die momenteel wordt ingenomen door de luchthaven van Deurne. Beeld je in wat de mogelijkheden zouden zijn als dit vervuilende vliegveld sluit en er één groot arboretum in de plaats komt, waarbij de hangars waar nu privéjets gestald worden, veranderen in een museum, een universiteit en… een Antwerpse versie van velodroom ‘t Kuipke!

Privéjets

Op klimaatbetogingen hoor je vaak de roep om ‘Climate Justice’ oftewel ‘klimaatrechtvaardigheid’. Zowel de oorzaken als gevolgen van de klimaatcrisis zijn immers erg ongelijk verdeeld: zij die er het minst toe hebben bijgedragen, lijden er het zwaarst onder. En vice versa.

Een schoolvoorbeeld van deze ongelijkheid is de luchtvaartsector, waar de rijkste 1% van de wereldbevolking verantwoordelijk is voor maar liefst 50% van de totale luchtvaartemissies voor passagiersvervoer. Terwijl de gewone burger tijdens de pandemie de eindjes aan elkaar probeerde te knopen en z’n best deed om de coronamaatregelen te volgen, ‘boomde’ de privéluchtvaart en vlogen de rijksten ongestoord de wereld rond. Het feit dat een privéjetgebruiker maar liefst 10 keer zoveel CO2 uitstoot als een passagier op een commercieel vliegtuig, stelt de ongelijkheid op scherp. Bovendien gaat het bij privéjets vaak om erg korte vluchten waarvoor een perfect alternatief bestaat per hogesnelheidstrein. Kijken we naar de rijkste 1% Europeanen, dan is het gebruik van privéjets zelfs goed voor 41% van hun totale CO2-voetafdruk (die sowieso al veel groter is dan die van de doorsnee Europeaan). (*)

Het is geen geheim dat de luchthaven van Deurne vooral in stand wordt gehouden om deze rijke elite te bedienen: in 2021 waren privéjets er goed voor zo’n 6500 vliegbewegingen. Dat deze excessen ook nog eens zwaar gesubsidieerd worden door de Vlaamse overheid, is opnieuw een toonvoorbeeld van ‘klimaatongelijkheid’. Terwijl Jan met de pet aangemaand wordt om wat vaker het (kapotbespaarde) openbaar vervoer te nemen, legt de Vlaamse overheid de rijkste vervuilers in de watten met belastinggeld.

Het belang van privévluchten wordt door de bevoegde politici en de sector trouwens systematisch sterk overdreven. In een enquête bij privéjetgebruikers gaf slechts 35% van de ondervraagden aan te vliegen voor ‘zakelijke’ doeleinden. Dat is overigens makkelijk waar te nemen tijdens de ski- en zomervakanties: op deze momenten zien we steevast een duidelijke piek in het aantal vluchten met privéjets. In een volgende post gaan we dieper in op dit onderwerp…

(*) cijfers van Transport & Environment